Analisis Disiplin Tubuh Michel Foucault dalam Kehidupan Santri Pondok Pesantren Muna Falih Murangan Triharjo Sleman
DOI:
https://doi.org/10.24260/ngaji.v5i1.98Keywords:
Discipline and Punish, Michel Foucault, Muna Falih Muna Falih Islamic Boarding SchoolAbstract
The existence of Islamic Boarding Schools has existed before Indonesia’s independence, which is a place to internalise Islamic Religion so that disciplinary behaviours are formed that can make a reflection for the future community. Muna Falih Islamic Boarding School is one of the many Islamic boarding schools in Indonesia and applies discipline as a form of daily activities whose application can be found around the pesantren environment. Michel Foucault is a pioneering thinker and historian of human science theory who has a theory of body discipline. Michel Foucault’s body discipline theory shapes the lives of obedient santri. The focus of this research is on the activities and life of Muna Falih students. As for the supporting materials in this research, interviews with related people, books, journals related to Michel Foucault are inserted, which the author then analyses using description analysis so that in this study there are similarities between the daily activities of santri and Michel Foucault’s body discipline theory. The formation of disciplinary behaviour in Muna Falih Islamic Boarding School is due to three things: Hierarchical supervision, normalisation, and testing.
Abstrak:
Keberadaan Pondok Pesantren telah ada sebelum Indonesia merdeka, yang mana pesantren merupakan tempat untuk menginternalisasikan Agama Islam sehingga terbentuklah perilaku-perilaku disiplin yang dapat menjadikan cerminan untuk di masyarakat kelak. Pondok Pesantren Muna Falih merupakan salah satu daripada banyaknya pesantren yang ada di Indonesia dan menerapkan disiplin sebagai bentuk kegiatan sehari-hari yang penerapannya dapat ditemui disekitar lingkungan pesantren. Michel Foucault merupakan seorang pemikir dan sejarawan perintis teori sains manusiawi “human science” yang mempunyai teori disiplin tubuh. Teori disiplin tubuh Michel Foucault membentuk kehidupan santri-santri yang taat. Fokus penelitian ini pada kegiatan dan aktivitas kehidupan santri Muna Falih. Adapun bahan penunjang dalam penelitian ini diselipkan wawancara terhadap yang terkait, buku-buku, jurnal yang berkenaan dengan Michel Foucault yang kemudian penulis analisis menggunakan deskripsi analisis sehingga dalam penelitian ini terdapat kemiripan kegiatan sehari-hari santri dengan teori pendisiplinan tubuh Michel Foucault. Adapun terbentuknya perilaku disiplin di Pondok Pesantren Muna Falih dikarenakan tiga hal: Pengawasan hierarkis, normalisasi, dan pengujian.
Kata kunci: Disiplin Tubuh, Michel Foucault, Pondok Pesantren Muna Falih
References
Hardiansyah. (2012). Seni Disiplin Tubuh dalam Perspektif Michel Foucault. Jurnal Substantia, 14(1), 63–72. Retrieved from https://www.jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/substantia/article/view/4836/3121
Kadir, I. A., Kelibay, I., & Refra, M. S. (2023). Jurnal Noken: Ilmu-Ilmu Sosial. Jurnal Noken: Ilmu-Ilmu Sosial, 9(1), 1–10. Retrieved from https://doi.org/10.33506/jn.v8i2.2444
Mustofa, M. (2017). Analisis Disiplin Dan Kuasa Tubuh Michel Foucault Dalam Kehidupan Santri Pondok Kebon Jambu Al-Islamy Pesantren Babakan Ciwaringin Cirebon. JURNAL YAQZHAN: Analisis Filsafat, Agama Dan Kemanusiaan, 3(1), 158–172. https://doi.org/10.24235/jy.v3i1.2128
Sabiq, S. (2020). Eksisntensi Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam. Atta’dib Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 13.
Sholichun, Moch. diwawancarai oleh penulis, Sabtu, 15 Juni 2024, pukul 14.00 WIB, Masjid Muna Falih.
Susilo, A. A., & Wulansari, R. (2020). Sejarah Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Tamaddun: Jurnal Kebudayaan Dan Sastra Islam, 20(2), 83–96. https://doi.org/10.19109/tamaddun.v20i2.6676
Umanailo, M. C. B. (2019). Pemikiran Michel Foucault. ResearchGate, (October), 1–11. https://doi.org/10.31219/osf.io/h59t3
Ummah, M. S. (2019). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14. Retrieved from http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
V. Wiratna Sujarweni. (2014). Metodologi Penelitian. PT. Rineka Cipta, Cet.XII)an Praktek, (Jakarta : PT. Rineka Cipta, Cet.XII), 107.
Wagiman, diwawancarai oleh penulis, Jum’at, 14 Juni 2024, pukul 09.30 WIB, Masjid Muna Falih.
Zoerni, M. (2019). Arkeologi Pengetahuan, Terj. dari The Archeology of Knowledge. Yogyakarta: Qalam.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ngaji: Jurnal Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This publication is licensed under a Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.


