Self Leadership dalam Membangun Kepercayaan Diri Siswa Melayu di SMPN 5 Sanggau
DOI:
https://doi.org/10.24260/ngaji.v3i2.59Keywords:
Malay Tribe, Self Leadership, ConfidenceAbstract
The capacity of a person to direct and control their own resources internally to achieve predetermined goals is referred to as Self Leadership. Using qualitative research methods with interview techniques, this study aims to determine the ability of Grade 8A Malay students at SMPN 5 Sanggau to use self-leadership to build self-confidence. The results of the study found that the leadership of grade 8A Malay students was determined by their ability to communicate effectively and their leadership attitudes which were responsible, firm, and confident. To develop their leadership skills, many students join school organizations.
Abstrak: Kapasitas seseorang untuk mengarahkan dan mengendalikan sumber daya mereka sendiri secara internal untuk mencapai tujuan yang telah ditentukan sebelumnya disebut sebagai Self Leadership. Dengan menggunakan metode penelitian kualitatif dengan teknik wawancara, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan siswa Melayu SMPN 5 Sanggau kelas 8A menggunakan self leadership untuk membangun kepercayaan diri. Hasil penelitian menemukan bahwa kepemimpinan siswa Melayu kelas 8A ditentukan oleh kemampuan mereka berkomunikasi secara efektif dan sikap kepemimpinan mereka yang bertanggung jawab, tegas, dan percaya diri. Untuk mengembangkan keterampilan kepemimpinan mereka, banyak siswa bergabung dengan organisasi sekolah.
Kata Kunci: Suku Melayu, Self Leadership, Kepercayaan Diri
References
Adinugraha, H. H., Sartika, M., Astuti, S. D., Mahmud. (2021). Pelatihan Dasar Kepemimpinan Siswa Sebagai Sarana Pengembangan Bakat Kepemimpinan Siswa Yang Jujur, Percaya Diri, Tanggung Jawab, Disiplin, dan Kreatif. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 6(1), 252.
Alawiyah, R. (2018). Penerapan Pendidikan Karakter Sikap “Student Leadership” (Kepemimpinan Siswa) Untuk Meningkatkan Sikap Mandiri Dan Prestasi Belajar Di Kelas Sekolah Dasar. Seminar dan Diskusi Pendidikan Dasar, 128.
Alves, J. C., Lovelace, K. J., Manz, C. C., Matsypura, D., Toyasaki, F., & Ke, K. (2006). A cross-cultural perspective of self-leadership. Journal of Managerial Psychology, 21(4), 338-359.
Barus, G. (2022). MENAKAR KEMAMPUAN SELF LEADERSHIP MAHASISWA ASSESSING STUDENT'S SELF LEADERSHIP ABILITY. Jurnal Dinamika Pendidikan, 15(1), 64.
Dessyarti, R. S. (2019). Self Leadership Dalam Meningkatkan Kinerja Melalui Kesiapan Untuk Berubah Di Masa New Normal. Jurnal Ilmiah Bisnis dan Ekonomi Asia, 16(1), 153.
Fransisca, M. (2012). Self Leadership: Sebuah Pendekatan. Jurnal Bina Ekonomi, 16(1), 35.
Ginting, R., Haryati, T. (2012). Kepemimpinan Dan Konteks Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Ilmiah CIVIS, 2(2), 1-6.
Halimatuzzahrah., Saefullah, M., Akbar, M. D. (2022). Pelatihan Kepemimpinan Siswa Sebagai Sarana Pengembangan Bakat Kepemimpinan Siswa Yang Jujur, Kreatif, Tanggung Jawab, dan Percaya Diri. Jurnal Ghirah, 1(1), 18-19.
Handayani, P. W., Wiyanti, S. (2016). Implementasi Bimbingan Sef Confidence Untuk Meningkatkan Self Leadership Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Program Studi Bimbingan dan Konseling, 4(1), 42.
Hurlock, E.B. (1993). Psikologi Perkembangan. Jakarta: PT. Erlangga.Indahary, N. A., Ridfah, A., Kurniawan, W. (2021). Self Leadership Pada Remaja Bugis-Makasar : Pendekatan Psikologi Indigenous. Jurnal Psikologi, 6(2), 92.
Laili, R. N., Nisak, Z. H. (2022). Peningkatan Self-Leadership Siswa Madrasah Ibtidaiyah Melalui Experiential Learning. Jurnal Of Integrated Elementary Education, 2(1), 64.
Mulyono, F. (2012). Self Leadership : Sebuah Pendekatan. Jurnal Bina Ekonomi, 16(1), 39-44.
Rubowo, M. H., Sudyasjayanti, C. (2022). Pengaruh Self Leadership Terhadap Entrepreneurial Perfomance Dengan Self-Efficacy Sebagai Variabel Mediasi Di Project Business Mahasiswa IBM 2018. Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis, 7(2), 228-229
Setiyo, Y., Komariyah, K. (2017). Sifat Kepemimpinan Yang Dimiliki Siswa Kelas X Di SMK Negeri 3 Purworejo. Jurnal Of Culinary Education And Technology, 6(8), 2-3.
Suharso, A. A. P., Alfinur. (2020). Pelatihan Dasar Kepemimpinan (Leadership) Pada Anggota Osis SMK PGRI Turen Kabupaten Malang. Jurnal Budimas, 2(1), 50.
Sukataman., Maghfuri, M. A., Asnawi, R. I. (2022). Konsep Umum Tentang Kepemimpinan. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 2(1), 58.
Sutjipto. (2011). Rintisan Pengembangan Pendidikan Karakter di Satuan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 17(5), 501.
Toha, M., Arisanti, K., Khumaidi, A. (2022). Nilai-Nilai Kepemimpinan Propetik Peserta Didik Pada Pembelajaran New Normal (Studi Kasus Pada Peserta Didik Di Madrasah Aliyah Nahdlatul Ulama Dalam Mata Pelajaran Akidah Akhlak). Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(5), 776.
Wahyu, A. R. (2005). Membangun Kepemimpinan Diri. Jurnal Ekonomi Modernisasi, 1(3), 178.
Williams, S. (1997). Personality and self-leadership. Human Resouce Management Review, 7(2), 139-155.
Zulhakim, A., Rochani., Khairun, D. Y. (2020). Profil Kepemimpinan Diri Siswa Dan Implikasi Bagi Bimbingan Dan Konseling Pribadi Sosial. Jurnal Quanta, 4(2), 53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ngaji: Jurnal Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This publication is licensed under a Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.