Makna Nilai Religius dalam Belajar bagi Siswa Melayu MAN Putussibau
DOI:
https://doi.org/10.24260/ngaji.v3i2.58Keywords:
Malay, Regilion, PutussibauAbstract
Malay is one of the most extensive ethnic groups known as Malayan Polynesia or Austronesian. In terms of religion, the majority of the Malay tribe embraced Islam, precisely since the 13th century. Religious values are character values used as attitudes and behaviors that shape students in rituals, moral or social actions based on His rules. This assessment aims to know the meaning of the values of Regiliusity in learning in the tribal students of MAN Putussibau class X Ips 2. The method used in this research is the qualitative research method. This data collection uses interview techniques. The results of this study show that the meaning of the tribal religious values is based on the worship performed, and can interpret the values contained in learning and apply them in everyday life.
Abstrak: Melayu merupakan salah satu rumpun bangsa yang sangat luas dikenal sebagai Polinesia Malaya atau Austronesian. Dalam hal agama, mayoritas suku Melayu memeluk agama Islam, tepatnya sejak abad ke-13. Nilai Religius merupakan salah satu nilai karakter yang digunakan sebagai sikap dan perilaku yang membentuk siswa dalam ritual, tindakan moral atau sosial berdasarkan aturan-Nya. Penilaian ini bertujuan untuk mengetahui makna nilai-nilai Regiliusitas dalam belajar pada siswa suku melayu dari MAN Putussibau kelas X Ips 2. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian kualitatif. Pengumpulan datanya ini menggunakan teknik wawancara. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa makna nilai-nilai Religiusitas suku melayu didasarkan pada ibadah yang dilakukan, dan dapat menafsirkan nilai yang terkandung dalam pembelajaran dan menerapkannya dalam kehidupan sehari-hari.
Kata Kunci: Melayu, Religius, Putussibau
References
Almansur, A. J., & Sutarno (2022) Manajemen Kepemimpinan Transformasional Berbasis Nilai-Nilai Religus dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Basicedu. Vol. 6, No. 3. Hlm. 239-250.
Arham, M., & Muis, A. A. (2019). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembinaan Karakter Religius Peserta Didik Di SMK Muhammadiyah Pare-pare. Jurnal:Al-Ibrah. Vol.8. No.2. Hlm. 11-26.
Azmi, U.M. (2018) Impelementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Religius di Madrasah. Jurnal Almuhsuni: Studi Islam dan Ilmu Pendidikan. Vol.1, No. 2. Hlm. 1-12
Dewi, E. (2012). Transformasi Sosial dan Nilai Agama. Jurnal Substantia, 14(1), 112-121
Fathurrohman, M. (2016). Pengembangan budaya religius dalam meningkatkan mutu pendidikan. Ta'allum: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 4, No.1, Hlm. 19-42.
Fatimah, S., Eliyanto, E., Huda, A.N., (2022). Internalisasi Nilai-nilai Religius Melalui Blenderd Learning. Jurnal Alhamra; Studi Islam. Vol.3, No. 2. Hlm. 169-179
Fridayanti, F. (2015). Religiusitas, Spiritualitas Dalam Kajian Psikologi dan Urgensi Perumusan Religiusitas Islam. Psimpatik: Jurnal Ilmiah Psikologi , 2 (2), 199-208.
Hibana, Kuntoro, S. A, Sutrisno. (2015) Pengembangan Pendidikan Humanis Religius Di Madrasah. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi. Vol. 3. No. 1. Hlm. 19-30.
Khamidah, I.N, & Brata, D. P. N, (2021) Pengembangan Karakter Religiius Remaja. Jurnal STKIP:PGRI. Vol. 9, No. 2. Hlm. 367-378.
Ma’muroh, (2021). Aktualisasi Nilai-Nilai Pendidikan Humanis dan Religius di Sekolah. Jakarta: Publica Indonesia Utama
Mujahidan. (2022). Perkembangan Nilai Religi di Sekolah. Wangandowo: Penerbit NEM
Ninin, RH (2019). Diri religius: Suatu perspektif psikologi terhadap kepribadian akhlaqul karimah. Psikis: Jurnal Psikologi Islami. 5 (1), 1-12.
Nurmayani, (2013) Kecerdasan Qalbiah dalam Psikologi Islam. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. Vol.19, No. 72. Hlm. 322-335
Pribadi, A. P. & Resti, A. I., W. & Salsabila (2021). Proses Penguatan Karakter Regilius Melalui Pemberian dan Keteladanan Guru SD Negeri Sentul 1 Serang, Jurnal: Univ. Sultan Ageng Tirtayesa. Vol. 5, No. 3. Hlm. 168-173
Putri, N. & Satria, R. (2021) Peran Guru Pendidikan Agama Islam Melaksanakan Penanaman Karakter Religius Peserta Didik. Jurnal UNP: Agama Islam. Vol. 5, No.2, Hlm. 3831-3836
Saifuddin, Ahmad. (2019). Psikologi Agama: Implementasi Psikologi untuk Memahami Perilaku Agama. Jakarta Timur: Penerbit Kencana
Sutiyono, A. (2009). Sketsa Pendidikan Humanis Religius. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 14(2), 207-220.
Umar, M. (2019). Urgensi Nilai-nilai Religius dalam Kehidupan Masyarakat Heterogen Indonesia. Jurnal Civiv Education. 3(1) , 71-77)
Zainuddin, M., (2019). Menciptakan Budaya Religius Pada Madrasah. Jurnal El-Huda. Vol.10, Vol. 2, Hlm. 17-30
Zanki H. A. (2021). Penanaman Religious Culture (Budaya Religius) di Lingkungan Madrasah. Indramayu: Penerbit Adab
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ngaji: Jurnal Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This publication is licensed under a Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
-
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
-
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.